Svar på innlegg
| Amming, økedager og om å miste melk når barnet ikke har matlyst | 18:20 3.10.2007 |
|---|---|
| Etter litt startproblemer pga gulsot har det gått fint med ammingen hittil. Men i forrige uke startet han å vise behov for mer mat. Spesielt på kvelden kunne han spise i mer eller mindre et sett fra syv og utover. I ti tiden måtte vi gi tapt for erstatning på flaske da jeg ikke hadde mer melk. Etter ca 20-40 ML virket han imidlertid fornøyd og sovnet. Sånn var det i to tre dager og vi ble inneforstått med at det var økedager. Men så snudde det helt og han lå å hylte ved puppen og ville ikke ha mat, samtidig som han søkte med en gang jeg løftet han opp på skulderen. Vi ble redde for at han ikke lengre er intressert i brystet etter å ha bli introdusert med flaske, så vi gikk tilbake til å bare amme og han spiste i tillegg plutselig lite mat ifht normalt så det holdt med brystet. Lørdag var vi i bryllup og måtte gi han litt flaske på kvelden pga bryllupsmiddag. Jeg har aldri hatt så sprengte pupper før, og de lakk i ett sett. Har ikke hatt særskilte problemer med lekkasje hittil men det var tydelig at økedagene hadde gjort sitt for at jeg hadde masse melk. Han fikk pupp hele helgen bortsett fra lørdag kveld mellom 20.00 og 22:00 da han altså fikk flaske. Men etter dette ble han igjen frustrert og ville ikke ta puppen. Vi ga han flaske før han la seg. Heldigvis tok han igjen puppen når jeg skulle gi nattmåltid ca kl 05:00. Trodde at alt var ok igjen, men nå, igår og idag er han ikke intressert i mat. Han virker slapp og sover etter bare få minutter v brystet. Han virker ikke varm, men litt tett i nesen til tider. Hvordan kan han etter å ha vært mer sulten enn noensinne i forrige uke gå til å ikke ville ha nesten noenting nå? Jeg er bekymret for at han ikke vil ha puppen og samtidig virker det nå som jeg har mistet utrolig mye melk siden jeg ikke ammet lørdag lveld og i tillegg at han har spist så dårlig etter dette. Hvor fort regulerer melkeproduksjonen seg? Bør man pumpe seg de dagene barnet virker mindre intressert og sugen på mat hvis barnet først har hatt økedager? I går og idag har han bare spist toppen 10 minutter og voknet ofte fordi han blir raskt sulten igjen. men likevel sovner han etter toppen 10 minutter. Han pleier vanligvis å spise i 30 minutter. |
|
| Dragonara | |